آخرین مقالات

آخرین محصولات

باورهای نادرست درباره ازدواج

باورهای نادرست درباره ازدواج

همه ما دوست داریم که مطمئن باشیم ازدواجمون موفق خواهد بود اما باید بگم که ازدواج یه مقوله خطی و ساده نیست و تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله باورهای نادرست درباره ازدواج قرار می گیره. پس راحت نمیشه گفت یه ازدواج موفق میشه یا شکست می خوره.

یکی از عواملی که روی ازدواج تاثیر می گذاره باورهایی هست که توی هر جامعه ای درباره ازدواج وجود داره. برخی از این باورها درست و برخی نادرست هستن. باورهای نادرست یعنی شناخت نادرست و مبهم. و هر چه شناخت و علم ما از یه مقوله اشتباه باشه امکان خطا و برداشت و برخورد غلط بیشتر میشه. پس مهمه که نسبت به این باورها آگاه بشیم تا بتونیم اونهارو اصلاح کنیم.

 

کشف باورهای نادرست درباره ازدواج

شاید شما بگین من که هر چی درباره ازدواج فکر می کنم درسته و براساس تجربه های خودم یا اطرافیانی هست که قبولشون دارم.

کشف باورهای نادرست درباره ازدواج

شاید هم بگین من تفکر خاصی درباره ازدواج ندارم. ازدواج، ازدواجه دیگه. خب برای اینکه بهتر تفکرات خودتونو بشناسین کاری که می گم رو انجام بدین. توی یه برگه و اول ده خطش بنویسین ازدواج….. یادتونه تو دوران ابتدایی برای یادگیری بهتر کلمات معلمها بهمون می گفتن با کلمات جدید جمله بنویسین. حالا هم شما ده تا جمله درباره ازدواج بنویسین. بعد از هر کلمه ازدواج در اول سطر، یه جمله درباره ش بنویسین و اون سطر رو تکمیل کنین.

 

انواع باورهای نادرست درباره ازدواج

  • ازدواج تنهایی رو از بین می بره.

تنهایی یه حالت عاطفیه که ما توی هر سنی اونو تجربه می کنیم. اما چون ازدواج یه رابطه عاطفی هست و توقعی که آدمها ازش دارن اینه که با این رابطه بتونن صمیمیت و یکی شدن رو تجربه کنن د دیگه احساس تنهایی نکنن. ولی واقعیت اینه که هر قدر ما صمیمی بشیم باز هم مسائلی هست که فقط با خودمون می تونیم اونارو زمزمه کنیم. وقتهایی پیش میاد که همسرمون هم مارو درک نمی کنه و نمی فهمه و ما احساس تنهایی می کنیم و این برای او هم ممکنه اتفاق بیافته چرا که ما طبیعتا انسان هستیم و نمی تونیم کاملا پوشش عاطفی برای همدیگه باشیم.

 

  • ازدواج فرد رو مسوولیت پذیر می کنه.

این یکی از باورهای نادرست درباره ازدواج هست که به شدت می تونه تاثیر مخربی توی تصمیم گیری ما برای ازدواج و انتخاب همسر دلخواهمون بگذاره. مسوولیت پذیری یه ویژگی شخصیتیه که نشوندهنده بلوغ روانی فرد هست و این ویژگی باید از دوران کودکی به فرد آموزش داده شده باشه. افرادی که توی نقشهای قبلی زندگی شون مثل دانش آموز یا دانشجو بودن، عضوی از خانواده بودن مسوولیت پذیر نبودن، افرادی که هنوز شغلی رو ندارن، یا تعهد شغلی ندارن، دخترهایی که توی خونه آشپزی و خونه داری نمی کنن، مسوولیت پذیر نیستن و توی ازدواج هم نقش همسر بودنشونو درست انجام نمیدن و مسوولیت ازدواج روی دوش اونها سنگینی می کنه.

  • ظاهر و قیافه مهم نیست. مهم اخلاق و خانواده اونه

یکی از باورهای نادرست درباره ازدواج که هم برای پسر و هم برای دخترها، باعث انتخاب نادرست میشه همین باوره. ظاهر و تیپ طرف مقابل بسیار مهمه.

ظاهر و قیافه مهم نیست
تحقیقات نشون داده آدمها گرایش بیشتری به افراد زیبا دارن و حتی ممکنه اشتباهات یه فرد زیبارو بیشتر ندیده بگیرن تا اشتباهات فردی که چندان زیبا نیست. ما حتی توی دوستی هم برامون قیافه مهم هست چطور میشه اینو تو ازدواج ندیده گرفت منتها نکته مهم اینه که قرار نیست از نظر زیبایی و ظاهر عالی باشیم یا طرف مقابلمون عالی باشه. مهم اینه که ظاهرش به دلمون بشینه و بدمون نیاد ازش. البته کسانی که سختگیری زیادی توی ظاهر دارن دچار وسواس هستن.

  • ازدواج حتما باید با خواستگاری سنتی باشه، ازدواج از طریق دوستی اشتباهه

از باورهای نادرست درباره ازدواج که بیشتر خانواده های سنتی به اون اعتقاد دارن همین باور هست و فکر می کنن کسانی که با هم آشنا میشن قبل ازدواج، ازدواج موفقی نخواهند داشت چون طبق مذهب نبوده و خانواده براشون انتخاب نکرده. در حالیکه مهم کیفیت ارتباط و میزان شناخت طرفین از همدیگه و شرایط خانوادگی و… بقیه ملاکهای مهم ازدواج هست که تعیین کننده موفقیت یا شکست ازدواجه. بسیاری از افرادی که با خواستگاری سنتی هم آشنا میشن طلاق می گیرن یا ممکنه بخاطر اینکه نمی تونن طلاق بگیرن توی ازدواج بمونن و دچار طلاق عاطفی بشن.

  • با ازدواج می تونم به آرزوهام برسم.

یکی دیگه از باورهای نادرست درباره ازدواج که نشون میده افراد درک درستی از واقعیت ازدواج ندارن، همینه. ازدواج مرحله ای جدید از زندگی هست که خودش چالشهای جدید و سختی داره و اگه ما مهارت لازم و شرایط مناسب رو برای اون نداشته باشیم و یا انتخاب خوبی نکنیم ازدواج نمی تونه برای ما محل آرامش و رسیدن به آرزوهامون باشه. درسته که ازدواج می تونه استقلال و آزادی رو برای خیلی از جوونها بویژه دخترها به ارمغان بیاره ولی محدودیتها و دشواریهایی هم داره. باید ببینیم اون آرزوها چیه و توقع برآورده شدنشون توی ازدواج درسته و آیا طرف مقابل می تونه به من برای رسیدن به آرزوهام کمک کنه یا خیر

  • عشق برای موفقیت یه ازدواج کافیه

نوع دیگه از باورهای نادرست درباره ازدواج که نشان از نپختگی و عدم بلوغ شخصیتی افراد هست همین باوره که درباره دوست داشتن و عشقه. دوست داشتن فاکتور لازمی برای ازدواجه اما کافی نیست. اگه ما مهارتهای شخصی و ارتباطی لازم و تعهد و مسوولیت پذیری نداشته باشیم، اگه خانواده ها با ازدواج ما موافق نباشن، اگه مشکلات مالی شدید داشته باشیم، اگه از نظر شخصیتی بسیار متفاوت باشیم با هم، و… اون عشق زیر بار این فشارها له میشه و توی ازدواج شکست می خوریم.

  • حالا ازدواج می کنم بعد مشکلاتی که وجود داره رو حل می کنم.

این یکی از باورهای نادرست درباره ازدواج هست که باعث میشه ما ریسک بزرگی برای زندگی بکنیم. این باور نشون میده که ما هشدارها رو متوجه شدیم ولی داریم ندیده شون می گیریم. ازدواج خودش مسیر ناهمواریه و هر قدر ما با مشکلات بیشتری ( چه در شخصیت خودمون یا طرف مقابل یا رابطه مون یا خانواده ها و… ) واردش بشیم، ناهمواری اون مسیر بیشتر میشه و ما با چالشهای بیشتری مواجه خواهیم شد. خوش بینی زیادی نداشته باشین، بسیاری از مسائل شخصیتی و ارتباطی بعد از ازدواج بدتر میشه پس تا قبل از بستن قرارداد ازدواج، سعی کنین چاله های شخصیتی و ارتباطی رو پر کنین.

  •  یکی از باورهای نادرست درباره ازدواج این که اگه این خواستگار یا این دخترو قبول نکنم ممکنه دیگه کیس مناسبی نداشته باشم.

بعضی از باورهای نادرست درباره ازدواج ناشی از مشکلات خانوادگی یا هیجانی ماست. ناشی از عجول بودن یا ترس. و منجر به انتخاب عجولانه و با شک و تردید میشن. من همیشه به خانواده ها یا جوونها میگم مگه شما خودتون خوب نیستین که میترسین دیگه آدم خوبی گیرتون نیاد. گرچه باید مواظب باشین که دچار کامل گرایی و سختگیری توی انتخاب نشین ولی انتخاب کیس نامناسب یا در زمان نامناسب ( مثلا سن کم ) باعث میشه اون ازدواج در معرض خطر آشفتگی و طلاق باشه.

باورهای نادرست درباره ازدواج بسیار زیاد هستن. گرچه بسیاری از اونها بین همه جوامع مشترک هستن ولی برخی هم وابسته به فرهنگ و تحت تاثیر محل زندگی و جامعه افراد هست. نتیجه بازسازی و اصلاح باورهای اشتباه اینه که شما آگاهانه نسبت به ازدواج اقدام می کنین مثل اینکه اول اطلاعات درستی درباره یک شهر پیدا کنین و بعد به اون شهر سفر کنین، اینطوری بیشتر بهتون خوش می گذره و آرامش و آسایش بیشتری خواهید داشت.

 

ویدئو های بیشتر در مورد طرحواره ها در اینستاگرام ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *