آخرین مقالات

آخرین محصولات

طلاق در اسلام

طلاق در اسلام

طلاق در اسلام

طلاق در لغت مصدر و اسمه به معنای تطلیق یعنی طلاق دادن، مثل سلام که به معنای تسلیم یعنی سلام کردنه. در لغت عرب واژه تطلیق بیشتر برای گسست پیوند زناشویی به کار میره.

به زبون ساده براتون بخوام بگم یعنی زن و شوهر از هم جدا بشن و قرارداد و تعهدی که موقع عقد امضا کرده بودن برای اینکه کنار هم باشن و حقوقی به گردن هم داشته باشن رو فسخ کنن. این قضیه ممکنه تو هر کشور و منطقه ای و طبق هر مذهبی قوانین خاص خودشو داشته باشه.

طلاق دادن امری هست که توسط مرد صورت میگیره یعنی حق و اجازه طلاق در اسلام به مرد داده شده و شرایطی که زن می تونه طلاق بگیره در موارد خاصی هست. مقاله قوانین طلاق رو ملاحظه کنین.

با طلاق پیوند زناشویی و در نتیجه سیستم خانواده از هم می پاشه مثل اینکه با قطع همکاری دو نفر در یک شرکت، اون شرکت هم از هم بپاشه. اما موضوع مهم اینه که تو شرکت مساله عاطفی یا زندگی بچه ها تحت تاثیر قرار نمی گیره اما تو طلاق موضوع عاطفی، اجتماعی، خانوادگی هست و چه بسا گاهی اوقات رابطه فامیلی دو خانواده از هم گسسته میشه و این نشون میده که موضوع طلاق رو خیلی باید جدی گرفت. بخاطر همین اهمیتش هم هست که میگم نباید تحت تاثیر یه تصمیم هیجانی اقدام به اینکار کرد. توصیه می کنم مقاله رابطه عاطفی رو مطالعه کنین شاید هنوز جای تامل برای طلاق نگرفتن باشه.

انواع طلاق در اسلام

از منظر اسلام طلاق چند نوعه:

  • طلاق رجعى، که طى اون، مرد بعد از طلاق و قبل از سر اومدن مدت «عده»، مى‏تونه بدون عقد، به زنش رجوع کنه.

 

  • طلاق بائن، که طى اون، مرد بعد از جدایى، حق رجوع به زن خودشو بدون عقد مجدد نداره.

 

  • طلاق مبارات، نیز هنگامى صورت مى‏گیره که زن و شوهر متقابلاً از همدیگه بیزار شده و بر خلاف طلاق خلع که در اون زن براى تحقق طلاق مى‏تونه همه دارایى‏ شو ببخشه، فقط مى‏تونه از مهریه خودش و یا به مقدار اون صرف‏نظر کنه. به عبارت دیگه، تو این نوع طلاق، بر مرد، دریافت بیش از مقدار مهر جایز نیست.

 

  • یک نوع دیگه طلاق در اسلام طلاق خلع هست که در اون زن نسبت به شوهرش کراهت داره و با بخشیدن داراییهاش از شوهرش مى‏خواد اونو طلاق بده. بهتره مقاله قوانین طلاق رو مطالعه کنین.

نظر اسلام درباره طلاق

طلاق در اسلام

همونطور که در اسلام خانواده، والدین و حقوق اعضا خانواده نسبت به همدیگه مهمه، طلاق هم در اسلام اینقدر مهمه که یکی از سوره های قرآن با موضوعه طلاقه و تو این سوره خداوند برخی از شرایط طلاق رو مطرح کرده.

اسلام دینی هست که تاکید می کنه به روابط اجتماعی و خانوادگی سالم و پیشرفت و بقای آدمارو تو این موضوعات میدونه برای همین روی صله رحم، نوعدوستی و کمک کردن به همدیگه و رعایت حقوق اجتماعی خیلی مانور میده. طلاق در اسلام هم مهمه چون گسستن خانواده و زوج از همدیگه ست و اسلام تاکید داره که جلوی این موضوع تا جایی که ممکنه گرفته بشه تا نظام خانواده حفظ بشه. برای پیشگیری از طلاق دوره خودشناسی با طرحواره ها رو بهتون پیشنهاد می دم.

برخی احادیث اشاره به این دارن که چقد از نظر اسلام  طلاق ناپسنده، مثل:

امام صادق (ع):
“هیچ چیز از آنچه خداوند متعال آن را حلال قرار داده‏است، نزد او منفورتر و ناپسندتر از طلاق نیست. خداوند مردی را که زیاد زن طلاق میدهد  و پیوسته تغییر همسر می دهد دشمن دارد”.
یا امام صادق (ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص) :
“در اسلام، هیچ چیز نزد خداوند، مبغوضتر و نکوهیده‏تر از خانه‏اى نیست که با جدایى و طلاق خراب شود. خداوند از کسانى که به طلاق روى مى‏آورند، بیزار است و هنگامى که طلاق رخ مى‏دهد، عرش خداوند به لرزه در مى‏آید”.

چرا طلاق در اسلام تا این حد ناپسنده؟

امام صادق (ع) در حدیثی اینو می گن:

“خداوند از آن رو نسبت به طلاق ندادن تاکید کرده و بارها از آن سخن گفته که از جدایی و تفرقه نفرت دارد”.

اما با وجود اینکه از نظر اسلام، طلاق پسندیده نیست ولی حرام نیست چرا که اصل بر کرامت و رشد فردی انسانها هم هست یعنی قرار نیست یه زن یا مرد به اجبار تو رابطه ای بمونه چرا که این اجبار خودش باعث مشکلات دیگه ای مث اختلافهای زناشویی مداوم، اختلالات روحی، خیانت زوجین و آسیبهای روحی به فرزندان میشه. همچنین مقاله طرحواره و ازدواج هم به آگاهی شما کمک  می کنه.

پس طلاق در اسلام تا جایی ناپسنده که زوجین راه حلی برای درمان مشکلاتشون داشته باشن و بتونن بدون آسیب به همدیگه با هم ادامه بدن.

طلاق در قرآن

احکام طلاق در دین اسلام در آیه های مختلفی آورده شده که اینجا چند موردشو براتون می گم:

وجوب دو شاهد عادل برای طلاق در آیه ۶۵ سوره طلاق

و چون عده آنها سرآمد، آنها را بطرز شایسته‌ای نگه دارید یا بطرز شایسته‌ای از آنان جدا شوید؛ و دو مرد عادل از خودتان را گواه گیرید؛ و شهادت را برای خدا برپا دارید.

دادن هدیه ای به زنی که برای اون مهریه تعیین نشده

در آیه ۲۳۶ بقره که نشون میده زن در موقع طلاق در اسلام مورد توجه قرار گرفته اگر زنان را قبل از آمیزش جنسی یا تعیین مهر، (به عللی) طلاق دهید، گناهی بر شما نیست. (و در این موقع،) آنها را (با هدیه‌ای مناسب،) بهره مند سازید! آن کس که توانایی دارد، به اندازه تواناییش، و آن کس که تنگدست است، به اندازه خودش، هدیه‌ای شایسته (که مناسب حال دهنده و گیرنده باشد) بدهد! و این بر نیکوکاران، الزامی است».

پنهان نکردن بارداری در آیه ۲۲۸ سوره بقره

زنان مطلقه، باید به مدت سه مرتبه عادت ماهانه دیدن (و پاک شدن) انتظار بکشند! (عده نگه دارند)… برای آنها حلال نیست که آنچه را خدا در رحمهایشان آفریده، کتمان کنند.

رعایت موازین طلاق در اسلام در آیه ۲۲۹ بقره

طلاقِ [ رجعی ] دو بار است. پس از آن یا [ باید زن را ] بخوبی نگاه داشتن، یا بشایستگی آزاد کردن. و برای شما روا نیست که از آنچه به آنان داده اید، چیزی بازستانید. مگر آنکه [ طرفین ] در به پا داشتن حدود خدا بیمناک باشند. پس اگر بیم دارید که آن دو، حدود خدا را برپای نمی‌دارند، در آنچه که [ زن برای آزاد کردن خود ] فدیه دهد، گناهی بر ایشان نیست. این است حدود [ احکام ] الهی پس، از آن تجاوز مکنید. و کسانی که از حدود [ احکام ] الهی تجاوز کنند، آنان همان ستمکارانند.

خب شاید برای خیلی سوال باشه که باوجود حرمت طلاق در اسلام ما مرددیم که طلاق بگیریم یا نه. من ازتون میخوام به نکات زیر توجه کنین.

چه باید کرد؟

  • در نظر داشته باشین که شاید بشه رابطه همکاری تجاری رو با زور قانون حفظ کرد ولی ازدواج با زور قانون حفظ نمیشه چون اساس ازدواج محبت و عشق و سپس مسوولیت پذیری نسبت به همدیگه ست، پس اگه همسرتون طلاق میخواد و همه راه هارو برای اصلاح رابطه رفتین، اونو مجبور به موندن نکنین.

 

  • بعضی ازدواجها از روی ناآگاهی یا اجبار والدین صورت گرفته و یکی یا هر دو زوجین علاقه ای به هم ندارن و دوست دارن طلاق بگیرن، مسلما این نوع طلاق در اسلام به هیچ وجه ناپسند نیست. چون قرار نیست زوجین زجر بکشن. در همین زمینه ازتون میخام مقاله طلاق عاطفی رو مطالعه کنین.

 

  • خیلی وقتها کارهای غیردینی و غیراخلاقی برخی خانواده ها باعث طلاق میشه مثل دخالت کردن، توقع زیاد داشتن از عروس و داماد، اجازه استقلال ندادن به اونها، تحقیر و بدرفتاری با زوجین و… و ممکنه این خانواده ها اتفاقا خیلی هم ادعای مذهبی بودن داشته باشن مثلن روی نماز و روزه و حجاب تاکید کنن ولی اینکارهای غیراخلاقی و غیردینی رو برای خودشون مجاز بدونن. خوندن مقاله طرحواره و خانواده همسر تو این زمینه آگاهی بخش خواهد بود.

 

  • درسته که کشور ما اسلامیه و ناپسند بودن طلاق در اسلام روی فرهنگ ما تاثیر گذاشته اما باید بدونیم که شرایط جامعه ما هم مث بقیه کشورها متاثر از تکنولوژی و پیشرفتها و تغییر سبک زندگی هاست. دیگه خانمها مث قبل محتاج خرجی آقایون نیستن و از طرفی تعداد بچه ها هم کمه و آگاهی هم بالاتر رفته، این باعث میشه که قبول نکنن توی هر زندگی مشترکی که دارن آسیب می بینن بمونن، پس آمار طلاق بالاتر میره. ولی دولت وقتی زوجین رو مجبور به مشاوره رفتن می کنه که می خوان طلاق بگیرن، تو این شرایط مشاوره رفتن خیلی دیره، وقتی حرمت ها شکسته شده و خیلی کینه ها بوجود اومده. اگه قصد ما اینه که به حرمت طلاق در اسلام توجه کنیم بهتره زوجین حتما مشاوره پیش از ازدواج برن و دولت اونجا مجبورشون کنه یا تسهیلاتی بذاره تا از همون جا جلوی خیلی ازدواجهای منجر به طلاق گرفته بشه. علت بسیاری از طلاقها عدم شناخت کافی، نداشتن حس خوب اولیه، نداشتن شناخت خوب نسبت به خود و ملاکهای ازدواج خود، تحقیق و بررسی کافی نکردن قبل ازدواج، ضعف شخصیتی و قاطع نبودن و نگفتن ملاکهای خود موقع ازدواج، و همچنین اجبار و فشار اجتماعی برای ازدواجه. خوندن مقاله مشاوره قبل از ازدواج می تونه بهتون آگاهی بده که حداقل برای ازدواج بعدی قدم خردمندانه ای بردارین..

 

  • وقتی طلاق در اسلام تا این حد مذموم هست و ما هم خودمونو مسلمون می دونیم اولویت کارمون باید این باشه که تلاش کنیم رابطه رو درست کنیم و ازدواج رو حفظ کنیم. متاسفانه گاهی اوقات اونقد که روی جنبه های فردی دینی تاکید میشه روی جنبه های خانوادگی و اجتماعی دین اسلام تاکید نمیشه. اگه قصد جدایی دارین خوندن مقاله همه چیز درباره طلاق توصیه میشه.

 

حالاکه حرف از طلاق شد بذارین یکی از دلایلی که این همه رابطه ها به طلاق منجر میشه رو بهتون بگم: اهمیت ندادن به مشاوره قبل از ازدواج. این مقاله رو بخونید شاید بدردتون بخوره (مقاله مشاوره قبل از ازدواج) و اهمیت مشاوره قبل از ازدواج رو بویژه اگه قصد ازدواج دوم دارین درک کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *